ניתוח להוצאת שתלי סיליקון – כל מה שחשוב לדעת

ניתוח הגדלת חזה באמצעות שתלי סיליקון הוא הליך פופולרי כבר שנים, אך נראה כי בשנים האחרונות מתפתחת תופעה הפוכה  – הוצאת שתלי הסיליקון או החלפתם בשתלים קטנים יותר. הסיבות לכך יכולות להיות רפואיות, בגלל התיישנות השתל וצורך בהחלפה, או קשורות לשינויים באופנה או באורח החיים. אז מתי צריך להחליף שתל בשד? מתי יש קשר בין ניתוח הסרת שתלים לפמיניזם? ומה מצפה לכן לפני ואחרי הניתוח?

 

האם צריך להחליף את השתלים לאחר ניתוח הגדלת חזה?

אופטימלית, השתלים מניתוח חזה אמורים להישאר תקינים ואין צורך להחליפים לפרק זמן של 10–20 שנים בממוצע, בהנחה שאת הניתוח ביצע מנתח מקצועי ומנוסה ובאמצעות שתלי איכותיים העומדים בתקנים הנדרשים. עם זאת, רצוי לעבור ביקורות לשתלים ע"פ הנחיות הרופא המנתח, וכן בדיקות שד ע"פ התדירות המומלצת של משרד הבריאות.

במקרים נדירים עלול להתרחש קרע, דליפה או כל אירוע אחר המחייב החלפה של השתל בשלב מוקדם יותר או את הוצאתו.

מחקרים מראים כי הישארות עם שתל זמן ארוך מהמומלץ עשויה להגדיל את הסיכויים לכשלים בריאותיים, ומעלה את הסיכויים ללקות בסוגי סרטן שונים דוגמת סרטן מוח וסרטן ריאות.

סיבות נוספות עלולות לנבוע מבלאי בשתל עם השנים, היכול לגרום לשינוי בגובה השדיים, לקמטים ולכפלים בשד וכן להתקשות בשד.

יש לציין כי כיום השתלים הנפוצים בניתוחי שד הם שתלים במילוי סיליקון רפואי בעלי צמיגות סיליקון גבוהה המצמצמים את הסיכון לדליפת ופיזור הסיליקון בשד ומחוצה לו.

 

מה גורם לנשים לעבור ניתוח להסרת שתלים מבחירה?

הוצאת שתלים מהחזה או החלפתם לשתלים קטנים יותר הוא טרנד מתגבר בארץ ובעולם, והוא נתמך על ידי סלבריטאיות רבות המתפארות בהסרת השתלים וחזרה לחזה קטן וטבעי יותר. יכולות להיות לכך מגוון סיבות.
החלפת השתל בשתל קטן יותר יכולה להיות נעוצה בסיבות בריאותיות וכאלה הקשורות באורח החיים כמו אימוץ אורח חיים אתלטי ותחושה כללית נינוחה וקלילה יותר.

מחקרים מראים כי שתלים גדולים (מעל 400 cc) עלולים להפעיל עומס על עמוד השדרה ולגרום לבעיות יציבה.

גם שינויים במגמות האופנה ובאידיאל היופי משפיעים על ההעדפה של שתלים קטנים או מראה טבעי.

 

האם שתלי סיליקון עלולים לגרום נזקים בריאותיים?

הסיבה המרכזית, אם כך, להסרת השתלים לחלוטין או החלפתם בלית ברירה לשתלים קטנים יותר, הינה אי הנוחות הנגרמת מהגדלת החזה. מנותחות רבות התלוננו על כאב בשדיים, קרע השתל, עיוות השתל ועל בעיות בריאות נלוות דוגמת כאבי גב ועייפות.

 

איך להיערך לניתוח להסרת השתל?

ראשית, במעמד פגישת הייעוץ עם הרופא המטפל, ייתכן שיומלץ לך לעבור בדיקת הדמיה (אולטרסאונד או (MRI, ספירת דם, ובמקרים מסוימים גם ממוגרפיה, כדי לאבחן את מצב השד, השתל והבריאות הכללית של המטופלת. למטופלות מעל גיל 36 אף יומלץ לעבור גם בדיקת א.ק.ג.
לאחר מכן, המנתח יעריך את מצבה של המטופלת ע"פ נתונים בריאותיים (עישון, משקל גוף, גיל) ומצב השד הכללי, ובהתאם יבנה תוכנית טיפול הולמת. הניתוח עשוי להיקבע כהחלפת שתל או הוצאת שתל, עם או בלי הליך הרמת החזה בנוסף. על בסיס בחירת הניתוח, ימליץ המנתח על מיקום החיתוך האופטימלי וכן על סוג השתל המתאים לך ביותר.

 

איך מתבצע הניתוח?

ניתוח החלפה או הוצאה של שתל נעשה תחת הרדמה מלאה, והוא אינו הליך ארוך או מסובך. עם זאת, אם יוחלט לשלב בו הליך נוסף כמו הקטנה, עיצוב או הרמה של חזה, הוא עשוי להתארך משמעותית.
לאחר הניתוח, את עשויה לחוש כאב מתון, נפיחות באזור המנותח וכן בצקות. כל אלו הן תופעות לוואי טבעיות לחלוטין לאחר הניתוח.

זמן ההחלמה מהניתוח נע בין חמישה ימים לשבוע בלבד, ובמהלך תקופת ההתאוששות יש להקפיד לישון על הגב בלבד, להימנע מפעילות גופנית מאומצת וכן הנפת הידיים מצד לצד, וכן להימנע ממגע החזה עם מים למשך הימים הראשונים להחלמה מהניתוח. לאחר כשלושה שבועות עד כחודש לאחר הניתוח, כבר צפוי לחוות החלמה מלאה וחזרה בריאה לשגרה, כולל פעילות גופנית.

 

האם יש סיכונים בניתוח הסרת שתלים?

כמו בכל הליך כירורגי, גם לניתוח הסרת שתלים עלולות להיות השלכות בריאותיות נדירות. בין הסיכונים המרכזיים של ההליך ניתן למנות דימומים לא צפויים, דחיית שתלים חדשים, היעדר תחושה בפטמות ובעור, קרע בשתל, דלף בשתל, התפתחות זיהומית, עליה בחום הגוף, הצטברות נוזלים סביב השתל ועוד.
יש לציין שמדובר בסיכונים נדירים מאד, ועם זאת במידה ואף יש חשש שאחד מהם מתקיים יש לפנות מיידית לרופא המנתח שלך להתייעצות וטיפול.