סוגי טיפולים בהתקרחות

היום יש מספר דרכים לטפל בבעיה של נשירת שיער מסיבית והתקרחות: טיפול תרופתי, תכשירים, השתלת שיער ועוד. בכתבה הזאת נסקור את הדרכים העיקריות לטיפול בהתקרחות, את היתרונות והחסרונות של כל פתרון ולמי היא מתאימה.

תרופות לטיפול בנשירת שיער ובהקרחה

פרופסיה (Propecia) – זהו טיפול תרופתי הניתן במרשם רופא. התרופה מכילה חומר פעיל הנקרא פינסטריד. במינון של 5 מ"ג היא משמשת לטיפול במקרים של הגדלה שפירה של הערמונית ועוזרת להקטין אותה. מחקרים מצאו שבמינון נמוך של 1 מ"ג, היא מסייעת בצמיחת שיער הראש, והיא נחשבת כיום לתרופה לטיפול בהתקרחות.

עד כמה שידוע היא אינה משפיעה על צמיחה מוגברת או נשירה של שיער בחלקים אחרים בגוף.

כמו כל טיפול בהתקרחות צריך להיאזר בסבלנות לפני שרואים תוצאות. הטיפול הוא ארוך טווח ורק אחרי שלושה חודשים ניתן יהיה לראות גדילה של שערות חדשות או להבחין בירידה בכמות נשירת השיער. ברוב המקרים יש צורך בשימוש ממושך בתרופה ובכל מקרה ההשפעה תימשך כל עוד נוטלים את התרופה. האדם שהכי מזוהה עם הטיפול הזה הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שידוע שהוא משתמש בתרופה על מנת לעבות את השיער הכתום המפורסם שלו.

תכשירים לטיפול בהתקרחות

תכשירים המכילים מינוקסידיל (Minoxidil) – במקור שימשה תרופה זו לאיזון לחץ דם גבוה על ידי כך שהרחיבה את כלי הדם. אנשים שהשתמשו בה שמו לב שאחת מתופעות הלוואי שלה היא התגברות צמיחת השיער. הגילוי הזה הביא לפיתוח תכשירים מיוחדים המכילים את החומר הפעיל (מינוקסידיל) לטיפול מקומי בהתקרחות.

זו תמיסה המשתמשים בה לטיפול מקומי בנשירת שיער ובהתקרחות. היא מגבירה את אספקת הדם לזקיקי השיער ובכך עוזרת לחיזוק השיער ולהמרצת הצמיחה. את התמיסה ניתן להשיג בבתי מרקחת ואין צורך במרשם רופא.

במקרים שאדם סובל ממחלת לב, מחלות כלי הדם או מלחץ דם גבוה הוא חייב להתייעץ עם רופא המשפחה ולהשתמש בתמיסה רק תחת השגחה רפואית. לעתים התמיסה עלולה לגרום לגירוי בקרקפת או לפריחה קלה.

ניתן גם למצוא מוצרי טיפוח שונים המכילים חומר זה.

השתלת שיער

השתלת שיער היא תהליך כירורגי שבו נלקחים זקיקי שיער בריאים ומושתלים באזורים דלילים או קרחים. יכולת הצמיחה של הזקיק נשמרת גם כשמעבירים אותו למקומו החדש. אם בעבר היו חותכים רצועות עור שלמות יחד עם הזקיקים ומשתילים אותם באזורים קירחים (פעולה שהייתה משאירה צלקות), הרי שכיום השתלת השיער כוללת העברה מדוקדקת של "שתילי" שערות מהאזור התורם לאזור המקריח. פעמים רבות האזור התורם הוא החלק האחורי של הראש. תהליך כזה מצריך בדרך כלל לפחות שני טיפולים, תלוי בגודל השטח שיש לכסות, ולעיתים יש צורך אף ביותר.

זה התהליך שהופך להיות יותר ויותר המקובל כיום לטיפול בהתקרחות, במיוחד לאחר שמפורסמים רבים – משחקן הכדורגל האנגלי וויין רוני, דרך שחקני קולנוע כמו ג'יימי פוקס, מתיו מקונהי ורבים נוספים ועד זמרים מצליחים כמו בונו ואלטון ג'ון – דיברו בגילוי לב על התהליך שעברו וקל היה לראות את התוצאות.

עשה זאת בעצמך

מכשירי לייזר ביתיים – אפשר למצוא בשוק מכשירי לייזר ביתיים הפועלים בעצימות נמוכה ועוזרים להמריץ את זרימת הדם לאזורים מתקרחים. חשוב לציין שהדעות לגבי יעילות השימוש במכשיר הן חלוקות. יש האומרים שהמכשיר מעודד צמיחה חדשה של שערות, ואחרים אומרים שהמכשיר רק עוזר לשערות קיימות לצמוח.

צריך לקחת בחשבון שהטיפול הוא מקומי, וכמו כל טיפול אחר בהתקרחות, לוקח זמן לראות תוצאות. לא ידוע על תופעות לוואי חמורות, אבל כדאי להתייעץ לפני השימוש על מנת לוודא שהאדם אינו סובל מרגישויות שלא ידע עליהן. אם משתמשים במכשיר כזה, מומלץ לבדוק שהמכשיר קיבל את כל האישורים וההיתרים מהרשויות.

תזונה – ברור שתזונה בלבד לא תציל שיער מנשירה או תגרום לצמיחת שיער באזורי התקרחות. עם זאת, הוספה לתפריט של מזונות שהינם עתירי חלבון ושומנים בריאים יכול לעזור לשמור את השיער ולגרום לו להראות במיטבו. למשל, מומלץ לשלב בתזונה את קבוצת ויטמינים B, ובמיוחד B7. ויטמין זה, הקרוי ביוטין, הוא החומר שגורם לצמיחת שיער. הוא נמצא בדגים, בעוף ובביצים, וצמחונים או טבעונים יכולים למצוא אותו בעלים ירוקים כמו תרד. גם אבוקדו מומלץ כמקור שומן בריא לשיער, ויש אומרים שמסיכת אבוקדו על הקרקפת עוזרת לייצור השערה. מזון נוסף שהוא מקור טוב לחומצות שומן וביוטין הוא שקדים.

לפני שמחליטים באיזה טיפול לבחור על מנת להתמודד עם בעיית נשירה חזקה או התקרחות, מומלץ לפנות להתייעצות מקדימה עם רופא עור על מנת להרחיב את הפרספקטיבה לגבי הסיבה להתקרחות, ובהתאם – לברר מהו הטיפול האופטימלי עבור אדם מסוים.

חלק מהרופאים יציעו לערוך מספר בדיקות כמו:

בדיקת דם – על מנת לנסות ולקבל נתונים נוספים לגבי גורם הבעיה;

בדיקת משיכה – הרופא ימשוך בעדינות קווצות שיער על מנת להתרשם ממצב הנשירה;

ביופסיה של הקרקפת – על מנת לבדוק האם מצב דלקתי גורם לנשירה;

ובדיקות נוספות לפי מידת הצורך..

בהמשך לבדיקות ויחד עם שקלול הנתונים מהתיק הרפואי ניתן יהיה לקבל המלצה מושכלת באיזה שלב של התקרחות נמצאים ומהם דרכי הטיפול שאמורות להיות היעילות ביותר.