איך לשמור על בריאות העור בזמן הקורונה?

מסכות קורונה ובריאות העור

נכון לתחילת 2021, נראה שמגפת הקורונה הולכת להישאר איתנו עוד הרבה זמן. גם מסכות הפנים לא הולכות לשום מקום, ואיתן גם תופעות לוואי לא רצויות כמו פריחות, פצעונים ושפשפות. תופעות נפוצות אלה כבר זכו לכינוי Maskne. אז איך להגן על העור בזמן שחובשים מסכה היגיינית? כמה טיפים.

למה המסכה גורמת לבעיות עור?

כשמכסים את הפנים במסכת הגנה מפני הקורונה, האוויר נכלא בין הפנים והמסכה ונוצרת סביבה חמה ולחה. השילוב בין לחות והצטברות זיעה ושומן על העור מהווה משטח אידיאלי להתפתחות דלקות, פריחות והתפרצות אקנה. הסיכון גובר ככל שחובשים את המסכה לפרק זמן ממושך יותר.

לאחרונה אף נערך מחקר מקיף שבחן את ההשפעה של חבישת מסכה על העור. מבין 883 נשאלים, 39.9% סבלו מאקנה בעקבות השימוש במסכה, 15.5% מפריחות ו-15.6 מגירודים. 6.7% דיווחו על פריחה מאחורי האוזניים.

איזו מסכת פנים לבחור כדי להגן על העור?

המחקר מצא כי שימוש במסכות רפואיות (המכונות גם מסכות מנתחים, מסכות חד-פעמיות העשויות מחומר סינתטי) הגדיל את הסיכוי להתפרצות אקנה ובעיות עור אחרות, בהשוואה לשימוש במסכות בד.

גם לתדירות החלפת המסכה הייתה השפעה על בריאות העור: מסכה חד-פעמית שנלבשה במשך יותר מארבע שעות ביום השפיעה לרעה על בריאות העור.

מקור: https://www.mdacne.com/article/best-face-masks-for-people-with-acne-and-acne-prone-skin

לפיכך, כותבי המחקר ממליצים לאנשים שאינם עובדי מערכת הבריאות להשתמש במסכות בד ולהימנע משימוש במסכות חד-פעמיות.

המסכות המומלצות ביותר הן מסכות בד רב-פעמיות, העשויות מבד כותנה אוורירי ונושם. את המסכה יש לכבס בתדירות יום-יומית, ביד או במכונה, ורצוי להשתמש בסבון כביסה עדין והיפראלרגני.

איך לשמור על עור בריא למרות המסכה? טיפים נוספים

1. לשטוף את הפנים (ואת הידיים) ביסודיות

לפני שעוטים את המסכה, וגם אחרי שמסירים אותה, יש לשטוף את הידיים ואת הפנים ביסודיות בסבון פנים ייעודי לפי סוג העור. לבעלי עור מעורב ושמן מומלץ להשתמש בתרחיץ פנים המכיל חומצה סלצילית. חומר זה יעיל בהסרת עודפי שומן ותאים מתים מהעור, ובכך למנוע התלקחויות וחסימה של קומודונים (ראשים שחורים).

2. לטפח את העור אבל להימנע מאיפור

רופאי עור ממליצים למרוח קרם לחות קליל גם לעור הנוטה לשומניות. הקרם יזין ויאזן את העור וישמש מחיצה בין העור ובין מסכת הפנים. אבל על איפור החלק התחתון של הפנים מומלץ לוותר, בייחוד על איפור כבד כמו שכבות בסיס של מייק-אפ או קונסילר, הנוטים להגביר את הלחות בעור מתחת למסכה, וכתוצאה מכך גם לזרז את הפרשת החלב בעור ואת היווצרות הפצעונים.

3. לטפל בעור בעדינות

בלי קשר לקורונה, מומלץ לעמוד בפיתוי ולא לגרד את הפריחה או לפוצץ את הפצעונים, אלא לטפל בהם באמצעות קרם או משחה מתאימים ובמידת הצורך לפנות לרופא עור או לקוסמטיקאית.