סוגי טיפולים להסרת נקודות חן

בשנים האחרונות עלתה מאוד המודעות לעובדה שבמקרים מסוימים נקודות חן עלולות להפוך לתאים קדם-סרטניים, ובמקרים אחרים נקודות חן יכולות להיות כבר במצב של נגע סרטני ולכן חשוב לעקוב אחריהן ולטפל בהן.

מה ההבדל בין נקודת חן לשומה?

נקודות חן הן המושג הכללי שבו משתמשים אנשים כדי לתאר שומות ונגעי עור. נקודות חן אינן מהוות גורם מפריע בדרך כלל. חלקן מולדות, חלקן מתווספות עם השנים.

נקודת חן היא שטח בולט על פני עור הגוף, המורכבת מתאים בעלי יכולת לייצר פיגמנט חום-שחור, הנקרא מלנין – אותו פיגמנט המשפיע על צבע העור של האדם, הנמצא גם בשיער ובעיניים. נקודות חן, שומות ונגעי עור דומים נגרמים על ידי הצטברות של מלנין וזה מה שנותן להם את צבעם.

ניתן למצוא הצטברות של מלנין גם בנקודות חן וגם בשומות וההבדל ביניהן הוא בסוגי התאים:

שומה מכילה תאי נבוס, ואילו נקודת חן היא מושג כללי יותר לנגעי עור אשר חלקם מכילים תאי נבוס וחלקם לא.

הבדל נוסף בין שומה לנקודת חן הוא בגודל: נקודת חן נחשבת עדינה יותר, מוגבלת יותר ואסתטית יותר, בעוד שומה יכולה להיות גדולה, בצורות מגוונות ופעמים רבות לא אסתטית.

האם יש צורך להסיר נקודות חן?

נקודות חן יכולות להשתנות ולהפוך למפגע בעור או לנגע סרטני. בנוסף נקודות חן יכולות להפריע מבחינה אסתטית או מבחינת המיקום שלהן כמו למשל, כאשר מופיעה נקודה הנמצאת במקום שבו מגלחים את העור באופן קבוע, או כזו הנמצאת במקום שבו הבגדים מתחככים בה וגורמים לאי נוחות.

כיצד ניתן לזהות נקודות חן חשודות?

משרד הבריאות פרסם חמישה סימנים לסייע בזיהוי נקודות חן חשודות:

גיאומטריה – נקודת חן בעלת צורה לא סימטרית;

גבולות – נקודת חן שבה הגבול אינו מעוגל, ברור ומוגדר;

גוון – כשצבע הנקודה אינו אחיד וניתן למצוא בה גוונים כמו חום, שחור, ורוד ועוד;

גודל – כשקוטר הנקודה עולה על 5 מ"מ;

גובה – שינוי בגובה הנקודה.

כל שינוי באחד מחמשת הסימנים האלו, או הופעה של גירוד או דימום מסביב לנקודת החן, קורא להתייעצות עם רופא עור.

איזה סוגי טיפולים ישנם להסרה של נקודות חן?

כיום ישנם טיפולים מגוונים של הסרת נקודות חן כך שכל אחד יוכל, לאחר התייעצות עם רופא מומחה, לקבל החלטה בנוגע לשיטה המתאימה עבורו. אופן הסרת נקודת החן צריך להיקבע גם לפי סוג הנקודה, השומה או נגע העור.

הסרת נקודות חן תתבצע אך ורק על ידי רופא מנתח מוסמך מטעם משרד הבריאות. ההסרה עצמה נעשית תחת הרדמה מקומית, לאחר מכן נשלחת הנקודה שהוסרה לבדיקת מעבדה, שם ישללו או יאששו הימצאות תאים סרטניים.

סוגי טיפולים להסרת נקודות חן:

הסרה באמצעות הליך כירורגי – זהו הליך פשוט הנעשה תחת הרדמה מקומית ואורך בדרך כלל כעשרים דקות בלבד. תהליך הסרה כירורגי מתבצע בשני אופנים מרכזיים:

  • "גילוח" – הסרה כירורגית עדינה שבה "מגלחים" את הנגע הבולט מהבסיס. אין צורך בתפרים אך יש צורך לצרוב את האזור במחט חשמלית.
  • כריתה – הסרה כירורגית שבמהלכה חותכים את נגע העור בסכין ומנתחים עד הרקמה התת-עורית וגם מסביב לשוליים ברוחב 1–2 מ"מ. בדרך כלל אחרי תהליך כזה יהיו תפרים סטנדרטיים שמתכלים בעצמם. כמו בכל התערבות בעור עלולה להישאר צלקת והיא תדהה במשך הזמן.

צריבה במחט חשמלית – לעתים אפשר להסתפק רק בצריבה במחט חשמלית כאמצעי הטיפול המרכזי. גם תהליך זה נעשה תחת הרדמה מקומית ובו צריבת המחט יוצרת כוויה חשמלית של נקודת החן והורגת את התאים. התהליך אינו מצריך תפרים.

הקפאה בחנקן נוזלי – בדומה לצריבה של המחט אבל תהליך "הפוך". החנקן הנוזלי גורם לנקודת החן כוויית קור, ובכך אמור להרוג את התאים.

צריבה בקרני לייזר – גם תהליך זה מבוצע תחת הרדמה מקומית. המנתח צורב את הנקודה בעזרת קרני לייזר שממיסות את התאים. גם טיפול כזה אינו משאיר צלקות.

יש אנשים הבוחרים לשלב בין הסרה כירורגית וקרני לייזר. כך, מיד לאחר תהליך ההסרה, המנתח יעבור על אזור הכריתה עם קרני הלייזר בכוונה למנוע הצטברות של דם מסביב לאזור ההסרה ובכך למנוע תהליכים דלקתיים.

הסרה באמצעות גלי רדיו – בשיטה זו משתמשים במכשיר הפולט גלי רדיו בתדירות אולטרה-גבוהה לתוך העור, גלי הרדיו גורמים ל"התעוררות" המים הנמצאים בתוך נקודת החן וגורמים להם להתאדות.

לסיכום

כל מי שמעוניין להסיר נקודות חן, שומות ונגעי עור, מומלץ לו לפנות קודם כל לרופא עור. הרופא יעזור לו לאבחן את נגע העור המיועד להסרה, יבדוק את מצבו הבריאותי ויעזור לבחור את סוג הטיפול המתאים ביותר במקרה הספציפי. חשוב לוודא שהסרת נקודת החן תכלול שליחה לאבחון פתולוגי במעבדה כדי לשלול נגעים קדם-סרטניים או סרטניים. אחרי שהוחלט מהו הטיפול האופטימלי יש לעבור את הטיפול במרפאה מורשה ועל ידי אנשי מקצוע מומחים.