כל השיטות לטיפול באקנה

כל השיטות לטיפול באקנה

אקנה היא אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר. היא אומנם נפוצה בעיקר בגיל ההתבגרות, אבל יכולה להופיע גם אצל בני 30 ומעלה. אקנה אינה מסכנת את הבריאות, אבל היא גורמת לאי-נוחות, פוגעת בביטחון העצמי ועלולה להשאיר צלקות. לאקנה טיפולים שונים, והם מותאמים לפי חומרת הפצעים ומידת עקשנותם. בכתבה הזאת נסקור את כל הטיפולים באקנה.

 מהי אקנה?

אקנה (או חטטת) היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות הגורמת להופעת פצעים ופצעונים בעיקר בפנים, בגב, בחזה ובכתפיים. פצעי אקנה לרוב יופיעו בגיל ההתבגרות (ולכן הם מכונים גם פצעי בגרות) אבל הם יכולים להופיע בכל גיל. הופעת פצעי הבגרות על הפנים פוגעת בביטחון העצמי ועלולה לגרום לתחושת דיכאון או חרדה.

אקנה
אקנה

סוגי אקנה

למרות שלעיתים הם נראים כמעט אותו הדבר, סוגי האקנה נבדלים במיקום הופעתם, הגורמים להופעתם וצורת הפצעים. כדי להתאים את הטיפול יש לאבחן את סוגי הפצעים ואת חומרתם.

אקנה שאינו דלקתי – פצעים שאינם דלקתיים נקראים קומדונים והם נוצרים בגלל חסימה של הנקבוביות בבלוטות של זקיקי השערה. חסימת הנקבוביות נעשית על ידי הפרשות שומן, חיידקים ותאי עור מתים, והיא מתחילה תהליך הגורם להופעת פצעי האקנה.

אקנה דלקתי/ציסטי – הסוג השני והחמור יותר של האקנה הוא פצעים דלקתיים הגורמים לכאב, לאודם ולהחמרת המצב. התהליך הדלקתי מופיע כאשר מדובר באקנה בה מעורבים חיידקים או אקנה שאינו מטופל כראוי. במקרים קשים או כשמרבים לגעת בפצע או "לפוצץ" אותו, אזור הפצעונים עלול להיפגע ולהשאיר צלקת למשך זמן רב.

מהם הגורמים לאקנה?

פצעי אקנה מופיעים כאשר זקיקי השערות נסתמים על ידי תאי עור והשומן של העור. ישנם מספר גורמים להתפרצות אקנה, בהם שינויים הורמונליים, חוסר איזון הורמונלי, שימוש בתרופות ובמוצרי קוסמטיקה מסוימים, לחץ נפשי, הופעת הווסת ועוד.

שיטות טיפול באקנה

השלב הראשון בטיפול באקנה יהיה לפנות אל רופא עור או אל קוסמטיקאית המתמחה בתחום, לאבחן את סוג האקנה, לזהות את הגורמים אליו ולהתאים את הטיפול. מכיוון שחלק מהטיפולים באקנה עלולים לגרום לתופעות לוואי יש לנקוט זהירות כשמחליפים טיפול או מנסים טיפול חדש.

טיפולים ביתיים באקנה

במקרים קלים של אקנה אפשר לשקול את אחד מהטיפולים האלה:

שינוי תזונה

הקשר בין תזונה ואקנה אינו ודאי ואף שנוי במחלוקת. עם זאת, מחקרים העלו שתזונה עשירה באבץ ובוויטמינים A ו-E מפחיתה את הסיכון לאקנה חמור.  לפי מחקרים אחרים, להפחתת אקנה מומלץ לצרוך מזון בעל ערך גליקמי נמוך, וכן להימנע ממזונות מעובדים, מוצרי חלב, שוקולד, סוכר וקמח לבן וג'אנק פוד לסוגיו.

ניקוי הפנים

ניקוי עדין של עור הפנים באמצעות מים וסבון, ולא יותר מפעמיים ביום, יכול לעזור במניעת התפרצות אקנה (אבל לא לטפל בפצעים שכבר הופיעו). עם זאת, ניקוי אגרסיבי של עור הפנים עלול לפתוח את הפצעים ולגרום לבעיות נוספות.

אפשר למצוא גם מספר רב של סבונים ומוצרי ניקוי המיועדים לטיפול באקנה. תכשירים אלו לרוב כוללים בנזואיל פרוקסיד, חומצה סליצילית או גופרית.

שמן עץ התה

מריחה של שמן עץ התה בריכוז של 5% נמצאה יעילה לטיפול באקנה מתון.

טיפולים באקנה בינוני עד חמור

במקרים קשים יותר של אקנה, רופא העור עשוי להמליץ על אחד מטיפולים האלה:

זריקת קורטיזון – במקרה של אקנה ציסטית קשה ודלקתית רופא העור עשוי לשקול זריקה של קורטיזון מדולל. הזריקה תמנע הצטלקות, תפחית דלקתיות ותזרז את ההחלמה.

אנטיביוטיקה – ניתן לטפל באקנה קשה באמצעות אנטיביוטיקה, שאותה יש לנטול למשך תקופה של עד שישה חודשים. האנטיביוטיקה נלחמת בחיידקים ומפחיתה את הדלקתיות.

גלולות נגד היריון – גלולות אלה משמשות לטיפול טווח ארוך באקנה בנשים צעירות, שכן הן מווסתות את ההורמונים ועוזרות להפחית את פעילות היתר של הבלוטות. הטיפול אינו מתאים לנשים בנות 35 ומעלה, ולנשים עם הפרעות קרישות דם או היסטוריה של מיגרנות.

רטינואידים – זוהי תרופה חזקה המשמשת לטיפול באקנה חמורה או ציסטית שלא השתפרה בעקבות טיפולים קודמים. לתרופה יש תופעות לוואי רבות, בהן יובש בעור ובשפתיים, דימומים באף, שינויים במצב הרוח, עלייה ברמת השומנים בדם, ולעתים אף החמרה של האקנה. התרופה אסורה לשימוש על ידי נשים בהיריון או מיניקות.

טיפול באקנה
טיפול באקנה

טיפים לטיפול באקנה

  • לרחוץ את הפנים לא יותר מפעמיים ביום במים חמימים ובסבון עדין המיועד לטיפול באקנה.
  • לא לקרצף את הפנים באגרסיביות כדי לא להעמיק את הדלקתיות ולגרום לעוד חסימות, נפיחות ואדמומיות.
  • לא "לפוצץ" את הפצעונים כדי לא להחמיר את הצלקות.
  • להימנע מלגעת בפנים.
  • לא להצמיד את הטלפון לפנים, ולנקות את המשקפיים לעיתים קרובות, מכיוון שאלו בוודאי מזוהמים ומכילים שאריות עור וחלב.
  • לשטוף את הידיים בקפידה, בייחוד לפני טיפול בפנים, מריחת קרמים, איפור או משחות.
  • להימנע ממוצרי שיער שומניים ולשמור על שיער נקי. אם חובשים כובעים או סרטי שיער, יש לכבס אותם לעיתים קרובות.
  • להימנע מחשיפה מוגזמת לשמש, בייחוד אם נוטלים תרופות נגד אקנה.
  • להימנע ככל האפשר מסטרס וחרדה.
  • ללבוש בגדים קלילים מבגדים נושמים כדי להזיע פחות במהלך הקיץ.