המדריך לטיפולי לייזר

טיפולי לייזר

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף, וגם החשוף ביותר לפגעים ומפגעים חיצוניים. הוא מגן על הגוף, נושם בכל שטחו, וגם מהווה את אחד מחמשת החושים שלנו – חוש המישוש. אין פלא אם כן שכל בעיה – בין אם היא פנימית או חיצונית – תתבטא גם בעור, ובעיקר בעור הפנים.

אחת הדרכים הפופולריות כיום לטפל בבעיות עור היא באמצעות מכשירי לייזר שהתקדמו והתפתחו מאז אמצע המאה הקודמת. כיום הם מסוגלים לתת מענה למגוון רחב של בעיות רפואיות בכלל ומפגעי עור  בפרט צלקות אקנה, אקנה רוזציאה, קמטים, הסרת קעקועים, צלוליטיס וכו'. בשנים האחרונות אנו גם עדים להתקדמות משמעותית בטיפולי לייזר קוסמטיים, במיוחד בכל הקשור לנושא של אנטי אייג'ינג.

השימוש בקרני לייזר באורכי גל מסוימים מאפשר להרוס תאי עור, להביא להידוק רקמות העור או לעודד ייצור של מולקולות קולגן חדשות המקנות לעור חוזק וגמישות. טיפול בקרן לייזר יכול להעלים בעדינות רקמות עור או להורידן לשם טיפול בקמטים, בצלקות ובכתמים, לאטום כלי דם או לחתוך רקמות.

את טיפול הלייזר צריך להתאים לבעיה שרוצים לפתור, ולפיכך להתאים את סוג הלייזר שבו משתמשים, את אורך הגל המתאים לרקמה שרוצים לטפל בה (מאחר שכל רקמה מסוגלת לספוג כמות קרינה אחרת), וכמובן לתדירות הפולסים, לשטח הפנים שבו מטפלים וכדומה.

חידושים בטיפולי לייזר קוסמטיים:

טיפולי לייזר אבלטיביים – המכונים לעתים "משייפים". משמשים לפילינג עמוק, להצערת העור וכדומה.

טיפולי לייזר בשיטת הפיקסלים – לטכנולוגיה של הטיפולים האבלטיביים הוסיפו שיפור שנקרא פיקסל. בשיטה זו יש הקרנה של קרני לייזר לאזור הבנוי מרשת של נקודות (פיקסלים) במקום למשטח אחד אחיד, כך שמסביב לכל נקודה ישנם תאים לא מוקרנים שעוזרים להחלמה מהירה יותר של האזור.

טיפולי לייזר לא אבלאטיביים – אלו טיפולים בשכבות העמוקות של העור. בשיטה זו אין שיוף של שכבת העור החיצונית (העור נותר שלם) אלא מקרינים לשכבת העור האמצעית. בטיפול זה למעשה מחממים את הרקמה ולא משייפים או מסירים אותה. החימום מעודד ייצור קולגן, אך משאיר את רקמת העור שלמה ולא פצועה. שיטה זו מסייעת בין היתר למיצוק העור.

טיפולי לייזר
טיפולי לייזר

באופן כללי טיפולי לייזר מבטיחים טיפול קל יותר והחלמה מהירה ונוחה יותר מהשיטות שהיו נהוגות בעבר. יחד עם זאת, חשוב לציין שכמו בכל טיפול, אם מעוניינים בתוצאות נראות לעין בטווח קצר שגם יישמרו לטווח ארוך, יהיה צורך לעבור טיפולים עוצמתיים יותר, ואלו לרוב כרוכים בסיכון גבוה יותר, באי נוחות ובתקופת החלמה ממושכת יותר. אם מחליטים לעבור את הטיפולים בהדרגתיות כך שכל טיפול יהיה עדין, דרגת הסיכון תהיה נמוכה יותר ובלי לחוות תחושת אי נוחות, יש לקחת בחשבון שברוב המקרים יהיה צורך לחזור על הטיפול מספר פעמים על מנת להשיג את התוצאה המבוקשת.

למה מתאים טיפול בלייזר?

פילינג – פילינג לייזר מבוצע על ידי כוויה שטחית ומאוד מדויקת של העור. הכווייה מעודדת יצירת קולגן חדש, אשר בתורו מיישר את העור ומעלים את הקמטים. הכווייה נוצרת באמצעות שיגור קרן לייזר קצרה לאזור המטופל.

הסרת נגעים וסקולריים – נגעים וסקולריים, אדמומיות בכלל וכלי דם שטחיים בפרט, המופיעים לעיתים באזורי העור החשופים יותר לשמש כמו בכפות ידיים, רגליים, בפנים ובאזור המחשוף, ניתנים להסרה בעזרת לייזר, בתהליך עם סיכון נמוך.

הסרת קעקועים – טיפול בלייזר יכול להסיר קעקועים ביעילות, תלוי כמובן במספר גורמים אינדיבידואליים כגון גודל, עומק  וסוג הקעקוע, וכן גיל וצבע עורו של המטופל. היתרון הגדול של טיפול בלייזר הוא שלא נשארות צלקות מכוערות כמו בשיטות הישנות להסרת קעקועים.

טיפול בצלקות – טיפול בלייזר יכול לשקם אזורים שנפגעו על ידי אקנה או צלקות עור אחרות. הטיפול בצלקות גורם לכלי דם סביב האזור להתפשט חזרה לאזור המטופל ובכך לחדש את העור.

הצערה ומיצוק עור – טכנולוגיית לייזר משמשת להפחתת קמטים באזורים שונים בפנים כמו במצח, בלסת, בשפתיים וסביב העיניים וכן בצוואר, בידיים ובזרועות; יחד עם הרמת עור וטיפול בכתמי פיגמנטציה היא מעניקה תחושה של פנים צעירות.

תופעות לוואי אפשריות לטיפולי לייזר:

כאב – למרות שטיפולי לייזר קוסמטיים נחשבים לטיפולי עור מתונים ועדינים, עדיין יש אפשרות לתחושת כאב ואי נוחות בזמן הטיפול ולאחריו.

צריבה – לאחר הטיפול האזור עלול להיראות כמו אחרי שיזוף חזק: אדמומי, נפוח וצורב.

פיגמנטציה – במקרים מסוימים עלולים להופיע שינויי צבע בעור סביב האזור המטופל.

זיהום – לעיתים נדירות יכול להיווצר זיהום באזור המטופל .

לפני שמחליטים:

  • חשוב להתייעץ עם המומחה המטפל במידה וסובלים מאיזושהי תופעת לוואי או בכל שאלה מטרידה אחרת.
  • חשוב לא לחשוף את האזור שטופל לשמש, לפי ההוראות שניתנו.
  • מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה לפני שפונים לקבל טיפול לייזר על מנת לבדוק בכל מקרה לגופו אם מבחינה רפואית אפשר לעבור טיפול כזה.