דם חם: מהי "שיטת הערפד" ואיך היא תהפוך אתכם לצעירים?

שיטת הערפד

הערפדים התחילו בלהשתלט לנו על מסך הטלוויזיה, ונראה כי כעת הם מתרחבים גם לתחומי הבריאות והיופי. טיפול בהזרקת פלזמה (PRP – Platelet Rich) או "שיטת הערפד" בשמה העממי, הינה שיטת טיפול החולשת גם על הצערת עור הפנים, טיפול באזורים דלקתיים ובעוד מגוון תופעות פיזיולוגיות. השיטה קיבלה את שמה הייחודי מפאת מראה פני המטופל בהליך, שבו פניו מתכסות בטיפות זעירות של דם.

פלזמה – זה בדמנו

אבל בואו נתחיל מלהבין מהי הפלזמה. מדובר בחומר שקוף-צהוב, העשוי בעיקר מתאי דם לבנים, התורמים למערכת החיסונית שלנו ונלחמים בנגיפים, ומטסיות דם, האחראיות על קרישת הדם, תורמות לצמיחת כלי דם והרקמות והן גם עשירות בחלבון בעל סגולות ריפוי. בשנים האחרונות הוכח שלפלזמה יש יכולות עוצמתיות, והזרקתה לאזורים פגועים בגוף הפכה לסנסציה בתחום האורתופדיה. כעת, הזרקות החומר הצהבהב הגיעו גם לתחום הפלסטיקה והופצו כשיטת אנטי-אייג'ינג (תהליך האטת תהליכי ההזדקנות של העור) מועילה ואפקטיבית, המאיימת על מתחרות יותר וותיקות יומין בתחום, כמו הזרקות חומצה הילרואנית ובוטוקס.

איך עובד טיפול PRP?

השלב הראשון הוא שאיבת דם מזרוע המטופל, והעברתו לצנטריפוגה – מכשיר המייצר תנועה סיבובית במהירות גבוהה ודרכה מחלק את הדם ע"פ רמות הפלזמה. לאחר מכן המכשיר בוחר את הפלזמה העשירה ביותר בחומרים פעילים, ואותה מחדירים לעור המטופל. הפלזמה תוחדר רק עד שכבת הדרמיס, שהיא השכבה השטחית ביותר. תהליך זה אמור להדק באופן טבעי את העור, לצמצם קמטוטים ולתרום למראה פנים רענן יותר.
במקרים של טיפול בפציעות, מזריקים את הפלזמה העילית לאיבר המיועד לריפוי. המטרה היא שתאי הדם הלבנים הפעילים בפלזמה יזרזו את הליך ההחלמה הטבעי באזור.

מתי מומלץ לעשות פלזמה ליפטינג?

בתור טיפול אנטי-אייג'ינג, מומחים ממליצים להתחיל את תהליך המניעה הסדיר מתישהו סביב גיל 30–35. ישנם גם גורמים נוספים המהווים תמריץ לעבור את הטיפול, כמו עור יבש ומתקלף או צורך בשיקום העור לאחר הליך פילינג עמוק או שטחי, היווצרות סימני מתיחה, צניחת רקמות הפנים והצוואר וכמובן הופעת קמטוטים ראשוניים בפנים.

מה היתרונות השיטה לעומת שיטות אחרות להצערת עור הפנים?

עד כה, הטיפול הנפוץ בקמטים ובהזדקנות העור היה הזרקות בוטוקס או חומצה היאלורונית. הזרקת חומרים אלו לא נועדה למנוע את הזדקנות העור הטבעית, אלא לטפל בהשלכות התהליך, כלומר להסתיר קמטים ולמצק את העור.

הטיפול בתאי פלזמה נועד לחדש את שכבת הדרמיס ובעצם לעכב את הליך הזדקנות העור. בנוסף, לשיטה יש יתרון גדול בכך שהיא משתמשת בחומרים שגם כך נמצאים בגופנו, שלא כמו החדרת חומרים מהונדסים לפנינו, כגון בוטוקס. האפקט אמור להישמר לאורך זמן (עד שנה בטיפולים סדירים, ההשפעה מתגברת עם כל טיפול), ואין חשש לחשיפה לשמש לאחריו. מחקרים מראים כי זה הטיפול היחיד המאפשר לשלוט במרקם העור בצורה טבעית לחלוטין, ללא התערבות חומרים חיצוניים והזרקתם.

איך להתכונן לטיפול הרמה בשיטת פלזמה?

בעיקרון אין הנחיות ספציפיות לביצוע טרם טיפול פלזמה ליפטינג. ההתאוששות ממנו זריזה ותופעות הלוואי מסתכמות באדמומיות קלה ובתחושת צריבה מקומית שנחלשת כעבור מספר שעות ונעלמת לחלוטין לאחר מספר שבועות. לאחר הטיפול אמורה להיווצר נשירה טבעית של תאי עור מתים משכבת הדרמיס האורכת כ-2–3 ימים.
לרוב, התוצאות ייראו לעין בין הטיפול הראשון לטיפול הרביעי, ולאחר מכן יש להקפיד על טיפולים נוספים כשגרה לפי הנחיות הגורם המטפל.

יש להקפיד ולבחור מטפל העובד עם מכשיר פלזמה בעל תו תקן.