ניתוח הצמדת אוזניים – איך לתקן אוזניים בולטות?

הצמדת אוזניים

אוזניים בולטות מוגדר כמצב שבו האוזניים בולטות 2 ס"מ או יותר מצידי הראש, והוא נפוץ בקרב 5% מהאוכלוסייה בישראל. בדרך כלל הבעיה ניכרת כבר בגיל הילדות (גיל 5–6), מאחר שבגיל זה האוזן כבר מקבלת את צורתה הסופית. לאוזניים בולטות יכולות להיות כמה סיבות בהן תורשה או פגם התפתחותי בסחוסי האוזניים.

יש לציין כי אוזניים בולטות היא בעיה אסתטית בלבד, והיא אינה משפיעה על איכות השמיעה בשום דרך. אם המצב גורם לילדים לסבול מאי-נוחות או חוסר ביטחון, ניתן לתקנו כבר בגיל הילדות בעזרת הליך פשוט יחסית של ניתוח הצמדת אוזניים. 

מהו ניתוח הצמדת אוזניים?

הניתוח הוא הליך כירורגי קצר יחסית, האורך לרוב בין שעה וחצי לשעתיים, והוא יכול להיעשות בהרדמה מקומית או כללית, תלוי בגיל המטופל.

בניתוח עצמו, המנתח יסיר את חלקי העור והסחוס העודפים באוזניים, ובמידת הצורך יתקן את הזווית בין האוזן ובין הקרקפת, באמצעות חתך במקום שאינו גלוי לעין, לרוב מאחורי האוזן. החתך ייתפר בתפרים מתכלים ולא יהיה צורך להסירם ידנית.

הכנה לניתוח הצמדת אוזניים

לפני הניתוח יש להתייעץ עם רופא שיאבחן את מקור הבעיה וימליץ על הטיפול המתאים.

ילדים העוברים את הניתוח יידרשו להיות בצום מלא בשמונה השעות לפני הניתוח, וכן לשטוף את האוזן היטב בסבון אנטיספטי.

למנותחים מבוגרים ישנן כמה המלצות נוספות בהן הימנעות מתרופות או תוספי תזונה העשויים לדלל את הדם למשך כשבועיים לפני הניתוח, וכן הימנעות מעישון כשישה שבועות טרם הניתוח.

החלמה מהניתוח

כאמור, הניתוח נחשב קל יחסית וההתאוששות ממנו קצרה. עם זאת, יכולות להיות תופעות לוואי לאחר הניתוח בהן תחושת כאב, בצקות ושטפי דם קטנים סביב האזור המנותח.

בנוסף, תתבקשו שלא להתאמץ יתר על המידה בימים שלאחר הניתוח, תונחו ללכת עם סרט ראש המקבע את האוזן ומגן עליה במשך כשבועיים-שלושה, ולהימנע מלחפוף את הראש עד שתוסר החבישה. בנוסף, תתבקשו להימנע משינה על האוזן בימים שלאחר הניתוח.

סיבוכים אפשריים

הסיבוכים לאחר הניתוח הם נדירים והם יכולים להתבטא בחזרתן של האוזניים, או אחת מהן, למצבן הבולט הקודם, כאבים, שטפי דם מתמשכים, חוסר תחושה באוזניים או חוסר סימטריה במראה האוזניים. עם זאת, ברוב המקרים תוצאות הניתוח יישמרו לצמיתות ולרוב לא יידרשו טיפולים או תיקונים נוספים.